אודותיי

שמי חני סידיס ואני בעלת תואר ראשון בריפוי בעיסוק בהצטיינות יתרה ותואר שני בתרפיה בתנועה מטעם אוניברסיטת חיפה. אני בוגרת תכנית “פסיכותרפיה משולבת גוף – נפש – רוח” מטעם “מרכז שילוב” בשיתוף אוניברסיטת חיפה, וחברה באיגוד ישראלי רב תחומי לפסיכותרפיה. מזה כ- 11 שנים עוסקת בטיפול בריפוי בעיסוק לילדים בכל הגילאים, ומטפלת רגשית בילדים, מתבגרים ומבוגרים. כיום עובדת במכון “קדם”- מכון לטיפול פסיכולוגי והתפתחותי בין- תחומי, בחיפה.
את דרכי המקצועית התחלתי בטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים במגוון מסגרות חינוכיות במשרד החינוך (גני ילדים, בתי ספר ומרכזים טיפוליים) ובמקביל התמחיתי בטיפול בילדים עם הפרעות בתקשורת ואוטיזם, במרכז “מילמן”, בחיפה. בנוסף, עבדתי במשך חמש שנים בפרויקט “PACT” להורים וילדים יוצאי אתיופיה מטעם “גוינט ישראל” בקריית-ים. בעבודה זו שימשתי כמנהלת פרויקט קהילתי, ניהלתי צוות עובדים פרא -רפואי, הדרכתי צוותים מקצועיים, הקמתי מערך הדרכות להורים ועסקתי בהערכה, אבחון וטיפול של ילדים בגיל הרך.

בנוסף לעבודתי כמרפאה בעיסוק, אני עוסקת גם בטיפול רגשי לילדים, נוער ומבוגרים ומשלבת טכניקות גופניות-תנועתיות בתהליך הטיפולי, כך שמתאפשרת הבנה עמוקה לביטויים של רגשות, תחושות וחוויות בגוף ובתנועה. זה גם היתרון הגדול בעבודתי, שכן השילוב בין נקודת המבט התפקודית לזו הרגשית, מאפשר לי לראות את הקשיים של מטופליי בצורה רחבה מאוד, ולקדם מטרות טיפוליות בהתאם לצרכים המשתנים של כל מטופל. בנוסף, אני מדריכה מוסמכת למרפאים בעיסוק, מלווה מטפלים פרא-רפואיים ומרצה במסגרות אקדמיות, טיפוליות, רפואיות וחינוכיות שונות.

בשנות עבודתי דאגתי לפתח את תחומי המומחיות שלי ועברתי השתלמויות רבות ביניהן: תנועה אותנטית, הערכה וטיפול בליקויים סנסוריים, העשרה אינסטרומנטלית, טיפול בקשיי כתיבה, מיומנויות הדרכה קלינית, עיסוי תינוקות, דיאטה סנסורית (שיטת ההברשות) לטיפול בקשיי ויסות ועוד.

אני מאמינה בטיפול מתוך כבוד הדדי, תקשורת ושיתוף פעולה מלא עם מטופליי. אני ניגשת לכל טיפול בפתיחות, הקשבה, גמישות ואכפתיות- ואלה מהווים עבורי את העקרונות עליהם מבוסס ונבנה הקשר הטיפולי.

שאלות נפוצות

מהו טיפול בריפוי בעיסוק?

ריפוי בעיסוק הינו מקצוע טיפולי, השייך למקצועות הבריאות הפרארפואיים, המוכרים על ידי משרד הבריאות. מטרת הטיפול בריפוי בעיסוק היא לקדם את השתתפותו, עצמאותו ואיכות חייו של הילד בתחומי החיים השונים ולסייע לו לחוות תחושת מסוגלות, ערך עצמי ושייכות חברתית. בטיפול ניתנים לילד כלים ומיומנויות לתפקוד יעיל וטוב בחיי היום יום שלו, ואמצעים להשתלבות טובה ואיכותית בבית, בגן ובבית הספר.

תפקיד המרפאה בעיסוק הוא לאבחן ולהעריך את הכוחות והקשיים של הילד ולבנות לו תוכנית טיפולית בשיתוף וחשיבה משותפת עם הוריו. במסגרת הטיפול נכללים: פיתוח ושחזור מיומנויות מוטוריות, קוגניטיביות, חברתיות והתנהגותיות, מיומנויות למידה ומשחק, פעילויות פנאי והשתתפותו בפעילויות חברתיות.

אני נותנת טיפולים פרטניים, טיפולים בזוג או בקבוצה, לפי הצורך של הילד ומשפחתו. לכל ילד ניתן טיפול אחת לשבוע בזמן קבוע. העבודה נעשית תוך יצירת קשר של אמון וכבוד הדדי באמצעותו הילד יכול לגדול ולהתפתח גם במקומות שקשים עבורו. הילד רוכש ביטחון בעצמו וביכולותיו ובהמשך מסוגל להעביר את שרכש למסגרות האחרות בחייו – בית, גן או בית הספר.

לאילו קשיים הטיפול נותן מענה?

הטיפול בריפוי בעיסוק נותן מענה למגוון קשיים בתחומי התפקוד השונים:

  • קידום מיומנויות מוטוריות

מיומנויות מוטוריות נדרשות לכל פעולה אותה אנו עושים. עבודה על מיומנויות אלה מאפשרת לילד לארגן את גופו לקראת פעילות ולבצע אותה בצורה יעילה, מתואמת ורציפה, ללא מאמץ מיותר. במסגרת הטיפול אנו עובדים על תפקודי שיווי משקל, קואורדינציה ויציבה, אינטגרציה מוטורית (תאום בין שני צידי הגוף) סרבול מוטורי וקושי בהפרדת התנועה, קושי בתכנון התנועה ובהתארגנות עם הגוף במרחב, חולשה בחגורת הכתפיים ובשרירי היציבה.

  • קידום מיומנויות גרפיות, איכות כתיבה וציור

אחיזת עיפרון שאינה בשלה וקושי בתאום עין-יד ובתאום בין שני צידי הגוף מקשים על תפקוד יעיל במסגרת החינוכית. המטרה היא לסייע לילד להגיע לשליטה על גופו, לחוות חוויות תנועתיות חיוביות ולשכלל תנועתו כבסיס לפעילות עדינה יותר וללמידה אקדמית. במסגרת הטיפול נקדם תפקודי כתיבה וטרום כתיבה, נתרגל אחיזת עיפרון תקינה, נעבוד על דומיננטיות ידנית ונלמד מיומנויות גזירה, צביעה ורישום.

  • סיוע בפיתוח אסטרטגיות לחשיבה ולמידה

כדי לסייע לילד לשפר את אופן חשיבתו, עליו להיות מודע למחשבות ולמעשים הכרוכים בביצוע שלו, לזהות את הקשיים שמעכבים אותו, ולגלות פתיחות לקבלת תיווך ועזרה. בטיפול אנו לומדים לנתח ולהבין את המשימה, לאסוף נתונים, לתכנן את הפעילות, לתרגל את סדר הפעולות במשימה ולהפעיל בקרה על התוצרים לצורך תפקוד עצמאי ורציף בגן ובבית הספר.

 

  • שיפור יכולות תכנון וארגון במרחב (עם הגוף) וליד השולחן (במשימות לימודיות)

מחקרים עדכניים מעידים על התארגנות כמיומנות הכרחית להצלחה בהתמודדות עם משימות לימודיות. בטיפול ניתנים כלים וטיפים להתארגנות יעילה.

לעיתים נראה ילדים אשר נמנעים מגרייה חושית מסוימת ועד ילדים המספקים לעצמם את הגרייה בדרך לא מקובלת ולא מסתגלת. בטיפול נאסף מידע מקיף על תפקודי היום יום מההורים ומתבצעת הערכה בסביבה הטבעית של הילד. בעזרת גרייה חושית מבוקרת ומתאימה (דיאטה סנסורית) ומתן הזדמנויות לחוויית גרייה תחושתית (מישוש ומגע), וסטיבולרית (תנועה) ופרופריוצפטיבית  (תחושת מנח הגוף) - נראה שיפור בויסות החושי ותופיע תגובה הסתגלותית.

  • התמודדות עם קשיים תפיסתיים

בטיפול ניתן מענה למגוון קשיים תפיסתיים: תפיסה חזותית, קושי בתיאום עיין יד, קושי בתפיסה מרחבית, קושי בתפיסה חשבונית, קושי בתפיסת רצף. קשיים אלו ידגימו בהמשך קושי בתפקודי הקריאה, הכתיבה, ההעתקה וההתארגנות ו/או החשבון.

  • קידום מיומנויות חברתיות, תקשורתיות ובין אישיות

אלה מיומנויות הכרחיות לתפקוד חברתי תקין, ליצירת קשרים ושמירה עליהם והבנת סיטואציית משחק מורכבת ומשתנה. בטיפול מושם דגש על הבנת האחר והעצמי, ניהול שיח מותאם ורציף והתמודדות עם קשיים חברתיים.

  • קידום תפקודי יומיום

אנו עוסקים מדי יום בפעילויות שגרתיות של טיפוח עצמי. כאשר ילד מתקשה בתחום זה, הוא חווה תחושות של תסכול ואכזבה על בסיס יומיומי. העצמאות שלו נפגעת והדבר משפיע על ההתנהלות המשפחתית כולה. בטיפול אנו מתרגלים, לומדים ומקבלים טיפים ורעיונות לקידום תפקודי אכילה, רחצה, לבוש, שינה ועוד.

  • הכנה לכיתה א'

ילדים רוכשים את המיומנויות הנדרשות להם בגן, ומתנסים במגוון פעילויות שנועדו לקדם את התפתחותם ולהכינם למעבר לבית הספר. לעיתים ילדים מגלים קשיים שונים בגיל הגן, והם מפתחים קשיים רגשיים המונעים מהם להתנסות, ללמוד, לחקור ולהשיג הישגים. ילדים אלה עלולים להרגיש שהישגיהם פחותים מאלה של ילדים אחרים ולפתח דפוס של הימנעות מעבודות יצירה, קושי בהתמודדות עם כישלון ואתגר, ותסכול שנובע מהצורך להשיג תוצרים אסטטיים. בטיפול נלמד לעקוף את מנגנוני ההגנה שגורמים לילד להימנע מהתנסות, וניתן לו כלים להצלחה בכל משימה, כך שישיג תוצרים שלמים ומאורגנים לצורך קבלת חוויה של הצלחה ומסוגלות. חוויות אלה הן הבסיס לפיתוח מוטיבציה והנאה מלמידה, שהן תנאי הכרחי לתפקוד תקין בכיתה א'.

 

מהו טיפול רגשי בתרפיה באמצעות תנועה?

הטיפול הרגשי מיועד לילדים, לבני נוער ומבוגרים. בעבודתי אני נשענת על עקרונות טיפוליים מתחום הטיפול באמצעות תנועה והפסיכותרפיה. הטיפול מתבסס על פיתוח ארוך שנים של תנועה אותנטית, וקשיבות גופנית-נפשית (מיינדפולנס) דרך הקשבה לגוף, ועיסוק בפסיכותרפיה הכוללת מימדי גוף, נפש ורוח.

אצל ילדים ונערים הטיפול נותן מענה לקשיי תפקוד והתנהגות, וקשיים חברתיים העולים במסגרות השונות בהם הילד פועל במהלך היום: מסגרת חינוכית, משפחה, ושעות פנאי. קשיים רגשיים יכולים להתבטא באחד או בכמה מהתחומים הבאים: בטחון עצמי ודימוי עצמי נמוך של הילד, קושי בקבלת גבולות, מופנמות, קושי בויסות עצמי, אי- שקט, התקפי זעם, קושי בדחיית סיפוקים, קושי בקבלת סמכות ההורים וביחסים עם האחים, הפרעות חרדה ודיכאון, קשיים בדימוי הגוף ותלונות גופניות שאינן נגרמות באמצעות מצב פיסי ממשי.
הטיפול הרגשי הוא בדרך כלל טיפול ארוך טווח. הוא דורש תקופת הסתגלות, יצירת קשר ובעניית אמון, המשכו בעבודה על הקשיים תוך מתן דוגמאות מחיי היומיום והדרכת הורים ונדרש תהליך משמעותי של פרידה בסופו.

עבור מבוגרים, הטיפול מיועד לאנשים שרוצים ללמוד על עצמם, מוכנים לשתף בעולמם הפנימי, ויש להם מוכנות להתבונן בעצמם ולהתחייב למסגרת של תהליך טיפולי. טיפול רגשי יכול לעזור לאנשים הסובלים מדימוי עצמי נמוך, חרדה, דיכאון, בעיות פסיכוסומאטיות, בעיות בקשרים בינאישיים, בידוד, תקיעות, קושי סביב הגדרה עצמית ותחושה כללית שהחיים אינם נעים למקום נכון.

 

אני מאמינה בדרך של דיאלוג ושיתוף, וניגשת לכל מפגש טיפולי בכבוד, בפתיחות ובאהבה.

 

למי מיועד הטיפול הרגשי בתרפיה באמצעות תנועה?

הטיפול הרגשי מיועד לילדים, לבני נוער ומבוגרים. בעבודתי אני נשענת על עקרונות טיפוליים מתחום הטיפול באמצעות תנועה והפסיכותרפיה. הטיפול מתבסס על פיתוח ארוך שנים של תנועה אותנטית, וקשיבות גופנית-נפשית (מיינדפולנס) דרך הקשבה לגוף, ועיסוק בפסיכותרפיה הכוללת מימדי גוף, נפש ורוח.

אצל ילדים ונערים הטיפול נותן מענה לקשיי תפקוד והתנהגות, וקשיים חברתיים העולים במסגרות השונות בהם הילד פועל במהלך היום: מסגרת חינוכית, משפחה, ושעות פנאי. קשיים רגשיים יכולים להתבטא באחד או בכמה מהתחומים הבאים: בטחון עצמי ודימוי עצמי נמוך של הילד, קושי בקבלת גבולות, מופנמות, קושי בויסות עצמי, אי- שקט, התקפי זעם, קושי בדחיית סיפוקים, קושי בקבלת סמכות ההורים וביחסים עם האחים, הפרעות חרדה ודיכאון, קשיים בדימוי הגוף ותלונות גופניות שאינן נגרמות באמצעות מצב פיסי ממשי.
הטיפול הרגשי הוא בדרך כלל טיפול ארוך טווח. הוא דורש תקופת הסתגלות, יצירת קשר ובעניית אמון, המשכו בעבודה על הקשיים תוך מתן דוגמאות מחיי היומיום והדרכת הורים ונדרש תהליך משמעותי של פרידה בסופו.

עבור מבוגרים, הטיפול מיועד לאנשים שרוצים ללמוד על עצמם, מוכנים לשתף בעולמם הפנימי, ויש להם מוכנות להתבונן בעצמם ולהתחייב למסגרת של תהליך טיפולי. טיפול רגשי יכול לעזור לאנשים הסובלים מדימוי עצמי נמוך, חרדה, דיכאון, בעיות פסיכוסומאטיות, בעיות בקשרים בינאישיים, בידוד, תקיעות, קושי סביב הגדרה עצמית ותחושה כללית שהחיים אינם נעים למקום נכון.

אני מאמינה בדרך של דיאלוג ושיתוף, וניגשת לכל מפגש טיפולי בכבוד, בפתיחות ובאהבה.

 

מהו טיפול דיאדי ולמי הוא מיועד?

 תפקודו של הילד ועולמו הרגשי קשורים באופן הדוק ליחסיו עם הוריו והיחסים הם מרכיב משמעותי בהתנהגות הרגשית ובתפקוד. ההנחה הבסיסית שהתנהגות ותפקוד הילד מושפעים מאוד מאיכות היחסים בין הילד והוריו. הגישה שנמצאה יעילה ומתאימה לטיפול בילדים בגיל זה היא טיפול "הורה-ילד" שמשמעו: עבודה משותפת בין הילד וכל אחד מהוריו לסירוגין.
ילדים בגיל הגן ובכיתות הנמוכות של ביה"ס מתקשים לבטא את עצמם באופן מילולי, לכן הטיפול המתאים ביותר להם הוא באמצעות משחק ותנועה, כאשר בחירת המשחקים והנושא היא של הילד בהתאם למצבו הרגשי וההתפתחותי. אמצעים אלה מספקים לו דרך לגיטימית לבטא את עולמו הפנימי, מצוקותיו והנושאים שמטרידים אותו.  

המשחקים האופיניים בטיפול הם:

  1. משחקי תנועה במרחב - משחקים עם או בלי אביזרים (כגון: כריות, חבלים, מזרונים, מתקני תלייה ועוד) המאפשרים היכרות עם הגוף ויכולותיו, קידום מודעות גופנית ושליטה עצמית, עבודה על דימוי גוף ויצירת קשר ותקשורת עם האחר באמצעות התנועה.
  2. משחק דמיוני - השלכתי המשלב מגוון דמויות כמו בעלי חיים ודמויות אנושיות ומשמש אמצעי לביטויי תוקפנות, תחרותיות,יחסי כוחות, קנאה, יחסים בין טוב לרע וכו'.
  3. משחקי קופסא שונים המאפשרים התמודדות עם דחיית סיפוקים, תורות, קשב וסבלנות תחרותיות ואינטרקציה, הפסד וכישלון.
  4. עבודה עם חומרי יצירה (פלסטלינה, צבעים, הדבקות) המאפשרת ביטוי של תכנים רגשיים, הנאה מעשיה ומתוצרים ומתן הזדמנות לחוויה חושית תנועתית.
מהי הדרכת הורים ומה היא כוללת?

כל ילד שמגיע לטיפול רגשי חווה קשיים ומתמודד עם מצב בוא הוא מקבל פידבקים שליליים על התנהגותו.  ילדים מציגים בעיות התנהגותיות כשהם חשים רע עם עצמם בעקבות מצבים בהם קשה להם לתקשר את מצוקותיהם ולהביע את עצמם. במצבים אלה מתפתחים חיכוכים בין ההורים לילדים וההורים מדווחים על בעיות משמעת וקושי בקבלת גבולות וסמכות. מילה "משמעת" פירושה ללמד ילדים כיצד להתנהג. מחקרים מראים כי ילדים לומדים באופן הטוב ביותר כאשר הם חשים שמקשיבים להם ומעריכים אותם, ולא כשהם פועלים מתוך מגננה ופחד. הדרך היעילה ביותר להקנות משמעת היא באמצעות הדרכה חיובית, אוהבת ועדינה.

הורות מעניקה הזדמנות לריפוי עצמי, רוב ההורים חווים את הריפוי באמצעות אהבת הילדים. ההורות גורמת להם לפתח סבלנות ואמפתיה. לילדים יש את היכולת להראות להורים כי אינם טועים, ומה הם צריכים מהם. ילדים מעוררים מקומות לא פתורים מהעבר של הוריהם, פחדים שאינם הגיוניים וכעסים. מצד שני, הם מעניקים להורים את ההזמנות המושלמת לגדול ולצמוח מתוך כך. באמצעות הדרכה הורית, ניתן לטפל בתחומים מהעבר שאינם פתורים ולמצוא כי המקומות הפגועים האלו מניעים ומובילים לתפקוד טוב יותר וזאת בזכות המודעות.

הדרכה וייעוץ מקצועי להורים מאפשרת שיתוף ומתן דוגמאות מחיי היומיום, התמודדות עם דילמות וקבלת החלטות היא חלק בלתי נפרד והכרחי להצלחתו של הטיפול הרגשי.  

ליווי זה ניתן גם לגננות, למורים, ולכל מי שמעורב בעולמו של הילד. במסגרת העבודה עם הצוותים החינוכיים אני נותנת אסטרטגיות להתמודדות עם קשיים יומיומיים, מסייעת בפתרון בעיות בדרך יצירתית ומותאמת לסביבת בית הספר ושומרת על קשר רציף עם המסגרת החינוכית כך שקשיים העולים בה, מקבלים מענה בקליניקה.

יש לך שאלה? אני זמינה כעת בוואטסאפ